Frågor & svar
Tempo är den lokala mötesplatsen där kunden hittar bra mat och service, oavsett om det handlar om ett mindre samhälle eller en närförort. Kedjan har cirka 150 butiker runt om i landet som drivs av kunniga och engagerade handlare. Tempo är en del av Hemköp som i sin tur ingår i Axfood, noterat på Nasdaq Stockholm.
Här hittar du svar på vanliga frågor om Tempo!
- Vilka öppettider har min lokala Tempobutik?
Titta under rubriken "Butiker & Öppettider". Där hittar du bland annat butikens adress och öppettider. Observera att det kan förekomma avvikelser i de ordinarie öppettiderna vid storhelger som Jul, Påsk och Midsommar. Ring då gärna butiken för att försäkra dig om att de har öppet just när du vill handla.
- Hur många Tempobutiker finns det?
Det finns ungefär 150 Tempobutiker spridda runt om i Sverige. För att ytterligare stärka vår närvaro på marknaden siktar vi givetvis på att bli fler.
- Vem äger Tempo?
Tempo är ett varumärke som ägs av Axfood. Hemköpskedjan AB har uppdraget att underhålla och utveckla Tempo-profilen genom att leverera mesta möjliga mervärde till de handlare som valt att genom samarbete och profilavtal ansluta sig till Tempo-profilen. Varje butik ägs och drivs av en enskild handlare. Handlaren skall följa uppsatta riktlinjer och kriterier för Tempo-profilen, men har också stor frihet att utveckla och anpassa sin Tempo-butik till den lokala marknadens efterfrågan och förutsättningar.
- Hur gör jag om jag vill profilera om min butik till Tempo?
Klicka in under rubriken "Bli handlare" för att komma i kontakt med någon av våra konsulenter.
- Jag har fått reklam från Tempo men vet inte var butiken finns?
Har du fått direktreklamerbjudanden från Tempo så finns det säkerligen en Tempobutik i ditt närområde. Använd kartfunktionen här ovan eller gå in under rubriken Din Tempobutik för att hitta den Tempo-butik som ligger närmast dig.
- Har ni egna märkesvaror på Tempo?
Ja, vi på Tempo och Axfood vill att alla ska ha möjlighet att äta bra och hållbar mat. Därför är våra egna varor både prisvärda och håller hög kvalitet.
Dagens konsumenter är medvetna och ställer tuffa krav – de vill ha varor som månar om hälsan, djuren och klimatet. Den efterfrågan arbetar vi ständigt med att möta, och i det arbetet spelar våra egna varor en viktig roll.
Vi är stolta över att kunna erbjuda ett brett sortiment av egna varor – som dessutom älskas av våra kunder. Hit hör populära varumärken så som Garant, Eldorado och Minstingen.
- Samarbetar Tempo med Fairtrade?
Tempo samarbetar med organisationen för Fairtrade och vi uppmuntrar verkligen till förändring för odlare och anställda, med egen kraft.
Tempo backar upp initiativ som Fairtrade, en oberoende certifiering med ett uttalat mål att motverka fattigdom och stärka människors inflytande och handlingskraft. Detta med syfte att skapa förändring och utveckling. Hos Tempo ser vi det som en självklar del av vårt hållbarhetsarbete.
Hos oss tar vi arbetet med att utöka vårt Fairtrade-sortiment på allvar. Under åren har en rad produkter dykt upp på butikshyllorna för att främja Fairtrade. Garant har länge legat i framkant i denna mission och har därför introducerat både téer och choklad som är Fairtrade-märkt.
Läs mer om Garants Fairtrade-sortiment. - Hur söker jag jobb på Tempo?
Om du vill ansöka om arbete i någon av våra 150 butiker runt om i landet hör du med fördel av dig till den ansvarige handlaren i respektive butik. Telefonnummer till butikerna hittar du under rubriken Din Tempobutik. Är du intresserad av att jobba inom Axfood-koncernen går du in på www.axfood.se/karriar. Där kan du både söka utannonserade lediga tjänster och göra en elektronisk intresseanmälan.
- Ska inte butikerna ta emot alla returflaskor och tomburkar?
Tempobutiken ska, för att erbjuda god kundservice, ta emot pantbelagda dryckesförpackningar motsvarande den mängd som butiken säljer. Om hanteringen skulle innebära stora praktiska olägenheter eller om butiken får ta emot avsevärt större mängder jämfört med de mängder man säljer, kan butiken överväga att införa begränsningar i olika form. Beslut om detta tas av varje enskild handlare. Genom en överenskommelse mellan konsumentombudsmannen och handelns organisationer är butiker skyldiga att lämna ut pengar för returglas om kunden kräver det. Dylik överenskommelse finns inte för PET/aluminiumburkar, utan här kan respektive handlare besluta. Det är rimligt att handlaren kräver någon form av inköp som motprestation av kunden.
- Hur reklamerar jag en felaktig vara som jag köpt hos Tempo?
Tag i första hand kontakt med den butik där du köpt varan. Ta med kvitto och om möjligt den felaktiga varan.
- Finns det ett kundkort hos Tempo?
Något generellt kundkort finns inte på Tempo. Däremot finns det ett 100-kort. Då Tempo ägs av enskilda köpmän avgör handlaren själv om hans butik skall erbjuda sina kunder ett 100-kort! Vad är då ett 100-kort? Kunden får ett kort med tio stycken stämpelrutor. För varje tillfälle då kunden handlar för minst 200 kr får han en stämpel i kortet. När kortet är fyllt har kunden 100 kr att handla för i sin Tempo butik. Gäller ej tips och postala tjänster.
- Minskad förbrukning av plastbärkassar på Tempo?
Använd din plastbärkasse igen och igen – bättre för miljön
Nedskräpning av plast i naturen är ett problem i världen så också i Sverige. Engångsbestick, sugrör, flasklock och snabbmatshållare är de plastföremål som är vanligast att lämna i naturen. Även plastbärkassar hamnar ibland i naturen.
Just plastbärkassens negativa påverkan på miljön har väckt EU politikernas intresse och varje medlemsland har ålagts att se över vad man kan göra för att minska användningen av plastbärkassar. Vi i handeln har nu ett ansvar att minska förbrukningen av plastbärkassar och det behöver vi göra tillsammans med dig konsument!
Då tror vi att det behövs ett helt nytt sätt att se på plastbärkassen, att vi ser den som en flergångsartikel istället för engångsartikel. Bäst är att använda plastbärkassen om och om igen och att alltid ta med en plastbärkasse eller kasse i annat material med sig hemifrån istället för att köpa en ny varje gång man handlar. Och göra det till en mer hållbar shoppingrutin som är bra för miljön.
Om nedskräpning och materialinsamling
Långt ifrån alla plastbärkassar hamnar i naturen. Vanligast är att de används som soppåsar och slutar i förbränning. Andra hamnar i plastinsamlingen i de gröna stationerna och återvinning alternativt förbränning. Läs mer om materialinsamling på www.fti.se
- Kan man betala med mobiltelefonen hos er?
Ja, Apple Pay och Samsung Pay finns på vissa utvalda butiker.
Bergkvarna
Tempo Bergkvarna
Blentarp
Tempo Blentarp
Borlänge
Tempo Hagalund
Falkenberg
Tempo Olofsbo
Frövi
Tempo Frövi
Fågelfors
Tempo Fågelfors
Grillby
Tempo Grillby
Grisslehamn
Tempo Singö
Gävle
Tempo Brynäs
Tempo Sjätte Tvärgatan
Göteborg
Tempo Skår
Tempo Skatås
Hallstavik
Tempo Hallstavik
Halmstad
Tempo Bäckagård
Hestra
Tempo Hestra
Hjärup
Tempo Jakriborg
Huskvarna
Tempo Huskvarna
Hägersten
Tempo Hägersten
Härnösand
Tempo Härnösand
I-N
Kareby
Tempo Kareby
Kattmarsvik
Tempo Kattmarsvik
Lerum
Tempo Solkatten
Lidingö
Tempo Baggeby
Linköping
Tempo Tallboda
Ljusterö
Tempo Ljusterö
Malmköping
Tempo Malmköping
Norrala
Tempo Vågbro
Nyköping
Tempo Nyköping (Humlan)
O-S
Reftele
Tempo Reftele
Siljansnäs
Tempo Siljansnäs
Skepplanda
Tempo Skepplanda
Sundsvall
Tempo Bredsand
Söderhamn
Tempo Söderhamn
Södertälje
Tempo Fornhöjden
T-Ö
Töllsjö
Tempo Töllsjö
Uddevalla
Tempo Jacob's
Valla
Tempo Valla
Vallsta
Tempo Vallsta
Varberg
Tempo Getterön
Vedum
Tempo Vedum
Vikarbyn
Tempo Vikarbyn
Vimmerby
Tempo Vimmerby
Viskafors
Tempo Viskafors
Åmotsbruk
Tempo Åmotsbruk
Örebro
Tempo Lövstagatan
Östervåla
Tempo Östervåla