Coronaviruset - så jobbar vi i butik

Coronavirusets spridning påverkar oss alla och för oss på Tempo är det viktigt att både kunder och medarbetare ska känna sig trygga med att vi gör allt vi kan för att säkra den bästa möjliga butiksupplevelsen.

Med anledning av den uppkomna situationen kan det se lite annorlunda ut hos oss ett tag framöver. Till exempel så kan enstaka varor kan tillfälligt saknas i butiken.

Våra butiker fylls ständigt på med varor och gemensamt inom Tempo gör vi vårt allra bästa för att säkra att du som kund får hem de varor du vill ha. För att förhindra smittspridning och att du som kund ska känna dig trygg stärker vi upp våra redan omfattande hygienrutiner ytterligare både i butik och på våra lager.

Tider som dessa prövar vårt samhälle, men det skapar också möjlighet till gemenskap och omsorg. I våra butiker ser vi flera exempel på det när grannar handlar åt varandra och unga hjälper äldre.

Det är viktigt för oss att du som kund ska känna dig trygg när du besöker våra butiker eller får maten levererad hem.

Hälsningar Simone Margulies, vd Hemköp och Tempo

 

Frågor och svar om Corona (covid-19)

Varför ransonerar inte butikerna varor?
Vi ser inget behov av att ransonera i dagsläget. Vi har tillfälligt slut på enstaka varor i vissa butiker. Våra medarbetare gör sitt allra bästa för att hinna fylla på i hyllorna. Det är också svåra bedömningar att göra, en del kan ha en stor familj och behöver handla mycket, andra handlar mindre.

Varför är vissa varor slut?
Vi har tillfälligt slut på enstaka varor i vissa butiker. Våra medarbetare gör sitt allra bästa för att hinna fylla på i hyllorna. Anledningen till att varor tar slut är på grund av förändrat köpmönster under coronaviruset. Våra kunder handlar mer än vi hinner fylla på i hyllorna.

Hur säkerställer Tempo att coronaviruset inte sprids i butikerna?
Coronavirusets spridning påverkar oss alla och för oss på Tempo är det viktigt att både kunder och medarbetare ska känna sig trygga med att vi gör allt vi kan för att säkra den bästa möjliga butiksupplevelsen. För att förhindra smittspridning och att du som kund ska känna dig trygg stärker vi upp våra redan omfattande hygienrutiner ytterligare både i butik och på våra lager.

Varför har ni livsmedel som salladsbar och bröd öppet?
Enligt Livsmedelsverket finns det i dagsläget inget som tyder på att viruset kan spridas via mat eller dryck. Det man vet är att smittan i huvudsak sprids genom nära kontakter mellan människor. Oavsett är det viktigt att tvätta händerna ofta och undvika att röra vid ansiktet. Matsäkerhet är vår högsta prioritet och vi har strikta hygienkrav i våra butiker och på våra lager.

Varför har ni fortfarande självplock av mat i era butiker, såsom sallads- och varmmatsbufféer?
Enligt Livsmedelsverket finns det i dagsläget inget som tyder på att viruset kan spridas via mat eller dryck. Det man vet är att smittan i huvudsak sprids genom nära kontakter mellan människor. Matsäkerhet är vår högsta prioritet och vi har strikta hygienkrav i våra butiker och på våra lager. På grund av hög arbetsbelastning har några av våra butiker valt att stänga ner varmmatsbufféer och salladsbarer. Detta för att vi ska hinna med att fylla på varor i hyllorna.